Dick Kooijman: ‘Ik weet wat er allemaal kan gebeuren in de play-offs…’

dick

Hoe gaat het met je?

Alles gaat goed; thuis druk met de kinderen, we hebben er twee, en verder ben ik druk als assistent-trainer van vv Katwijk. Dick Schreuder is hoofdtrainer, Joost Terol is keeperstrainer. We staan bovenaan in de hoofdklasse B van de zaterdagamateurs, afgelopen weekend hebben we onze eerste wedstrijd van deze competitie verloren in en tegen Noordwijk. We staan nog wel dertien punten los van de nummer 2, Quick Boys, met nog zeven wedstrijden te gaan. Volgende week spelen we thuis de prachtige derby tegen Quick Boys, dat zal wel volle bak worden, want dan kunnen we misschien al kampioen worden. Dan wordt ook gelijk onze gloednieuwe overdekte hoofdtribune geopend. Tijdens de uitwedstrijd zaten er trouwens 8.000 man op de tribune! Alle faciliteiten zijn goed geregeld bij Katwijk, wat we nu willen is om meer met beelden te gaan werken. Die beelden samen bekijken en analyseren met de spelers voor een beter resultaat.

Het wordt zeker een uitdaging als we promoveren naar de Topklasse. Het is in ieder geval een mooie stap hogerop. We hebben een goede trainersstaf; het klikt enorm en het fanatisme druipt er vanaf. We denken hetzelfde over voetbal, zitten op één lijn en vullen elkaar goed aan. Ik ken Dick Schreuder al vanaf mijn begintijd als profvoetballer, toen speelden we samen bij FC Groningen. Later speelden we drie jaar samen bij Go Ahead Eagles en nog later kwam ik hem weer tegen bij SVDB in Barneveld. Ik ben ook nog druk met het geven van voetbalkampen. Ik ben nu trainingen aan het voorbereiden van voetbalkampen in Amsterdam en Katwijk.

Heb je een mooie periode bij De Graafschap beleefd?

Jazeker. Dat was heel mooi. Qua voetbal had het beter gekund, dat weet iedereen, maar het resultaat was super. Het is alweer elf jaar geleden, maar ik weet het nog als de dag van gisteren dat ik als aanvoeder met de schaal op het gemeentehuisplein stond….. Het was voor ons als spelers ook een verrassing; we begonnen de nacompetitie slecht, maar we eindigde met die geweldige ontknoping in Rotterdam tegen Excelsior met die goal van Michael van der Kruis in de allerlaatste minuut….. Het wordt er nu weer eens tijd voor om dat te herhalen. Door mijn drukke werkzaamheden in het weekend zie ik De Graafschap weinig live aan het werk, maar ik volg wel alles via teletekst en social media. Ik hoop echt dat het dit seizoen lukt om te promoveren. Volgend jaar weer in de eredivisie en dan met al dat fanatieke publiek er achter….

Wat kunnen we verwachten van de wedstrijd vanavond?

Tja, het is afhankelijk welke spelers er mee doen bij Jong PSV. Ik heb zelf nog met Darije gespeeld in onze tijd bij De Graafschap, hij heeft het goed op de rit. Maar als je de ranglijst bekijkt, en De Graafschap speelt ook nog eens thuis, dan moet je deze wedstrijd winnen. Het gaat nu redelijk goed met de Superboeren, ze winnen, dat geeft ze een goed gevoel en ze tanken zelfvertrouwen. Dus ze moeten zich richten op een zo hoog mogelijke plaats op de ranglijst, in dit geval de vijfde positie. En wat er dan allemaal kan gebeuren in de play-offs…..

VIDAL HORJUS

Programmaboekje De Graafschap – Jong PSV, vrijdag 13 maart 2015

Plaats een reactie